Jag funderar på att göra om mitt badrum och har fått upp ögonen för möjligheten att använda stora granitskivor inne i duschutrymmet, istället för kakel med en massa fogar. Tanken på färre fogar låter otroligt tilltalande ur rengöringssynpunkt, men jag undrar om det verkligen är praktiskt i längden? Är det någon som har erfarenhet av att ha stora granitskivor i duschen? Finns det några fallgropar, eller är det bara fördelar med detta?
Det är en jättebra idé att använda stora granitskivor i duschen för att minimera fogar! Det är otroligt praktiskt ur städperspektiv, färre fogar innebär ju mindre yta för smuts och mögel att fästa på. Granit är dessutom extremt vattentåligt och hållbart, så det klarar fukten i en dusch utan problem. En viktig aspekt dock är att välja en ytbehandling som inte blir för hal, särskilt om det är på golvet i duschen. En finslipad eller borstad yta ger bättre friktion än en högblank polerad. Jag har sett vackra installationer och Läs mer om granitkeramik badrum; det ger verkligen en exklusiv och tidlös känsla utan att kompromissa med funktion.
Att kunna minimera fogarna i en dusch genom att använda större skivor av granit låter som en både estetiskt tilltalande och praktisk lösning. Den minskade ytan för smuts och mögel att fästa på är en klar fördel för underhållet. Dessutom bidrar den naturliga skönheten i graniten till en lyxig spakänsla i badrummet. Att uppmärksamma ytbehandlingen för att säkerställa halksäkerhet är en viktig detalj att ha med sig i planeringen för ett sådant projekt.